Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ. Je úplne jasné, že niekdajší reťazec číslo jeden – Tesco, je momentálne na kolenách. Nuž Lidl to zvládol na jednotku a to nie len v čerstvosti. Ale popravde – najmä preto. Myslím, že Lidl si urobil veľmi dôkladnú analýzu toho, čo ľudia naozaj chceli a dal im to.
Pretože ak by som išiel znova Tesco stavať na nohy, miesto drahšej reklamnej agentúry, drahšej kampani a drahšej analýze od ešte drahších odborníkov urobím jedinú vec. Urobím veľmi jednoduchú mikrosajtu a kde sa ľudí opýtam – čo by sa muselo zmeniť, aby ste opäť nakupovali v Tescu?
Pretože všetci máme k Tescu nejaký vzťah, nie je na Slovensku hádam človeka, ktorý by v Tescu nebol a nepoznal ho. Slováci radi nakupujú. Milujú zľavy atď. Vieme čo na nich naberá. Ale pri honbe za najlepšími číslami si, milé Tesco zabudlo:
– že ak budeš zákazníkov podvádzať a prebaľovať staré mäso, jedného dňa sa ti to vypomstí
– že ak budeš týrať svojich zamestnancov, ktorých máš aj tými ex za svoju históriu toľko, že všetci poznáme minimálne jedného človeka, ktorý pracuje / pracoval v Tescu, tak sa nám všetko postupne dostane, aké používaš praktiky, aký si Hitler medzi zamestnávateľmi
– že ak budeš šikanovať svojich dodávateľov, ktorých máš aj s tými ex za svoju históriu tiež toľko, že všetci v biznise poznáme niekoho, kto vám niečo dodával, tak nám to všetko kvetnato vyrozprávajú a tvoje logo je v našej pomyselnej mysli, opäť černejšie
– a okrem ďalších vecí sa podľa mňa v Tescu zabudlo na to, že:
– ľudia nechcú veľmi veľa chodiť – tvoje nákupné domy sú obrovské
– ľuďom sa nepáči, že stále prehadzuješ regály
– ľudom sa nepáči, že vozíky nemáš pri vchode, tak ako to má Kaufland / Lidl
– ľudom sa nepáči, že musia dlho čakať v rade
– vonkoncom sa im nepáči, že máš síce „nonstop“, ale vždy keď tam večer prídem máš hodinovú uzávierku v pokladni
– a na záver, absolútne sa nám nepáči, že si máme sami blokovať tovar, to sme nejaké cvičené opice alebo čo?
Preto to jednoducho, sečteno a potrdženo:
- Zapracuj na tom, že potraviny nebudú z Poľska a vždy budú čerstvé
- Zmenši obchodný dom, minimálne základné potraviny rozhoď iba napríklad na iba polovicu priestoru a na druhú polovicu šupni handry, elektroniku, detské veci a podobne
- Nepremiestňuj regále, ak chceš ľudom niečo vnútiť, sprav malú uličku na začiatku kadiaľ chodia všetci a tam umiestni vnucovací tovar
- Zapracuj na tom, aby sa personál usmieval. Aby začal mať rád svoju prácu.
- Vytrhni aj z podvozkom tvoje automatické kasy a daj ich rybárom pred Vianocami pred vchod, nech na nich vážia kapre. Potom ich venuj do múzea Najšialenejších podnikateľských nápadov..
- Garantuj, že nebudeme dlho čakať a že nás k našej spokojnosti obslúži milý personál
- Daj vozíky pred vchod
- Odstráň bezdomovcov z parkoviska
- Zapracuj na korektných vzťahoch s dodávateľmi
- Prestaň sa priživovať na biznise okolo tvojich obchodných domov a začni sa sústrediť na core biznis.
Článok neprešiel jazykovou úpravou
Foto učmazjnuté z The Guardian
Nemám žiadnu pripomienku k výhradám voči Tescu, no dávať sem do kontrastu akože vzorný Lidl?
Kráľovstvo neprehľadnosti, chaosu (usporiadania, neustáleho hľadania umiestnenia tovaru neraz vypredaného prvé hodiny-dni [čo malo vydržať až hovadsky dlhý 1 týždeň], uhýbania pred odstavenými krabicami, zásobovacími vozíkmi v uličkách, každotýždenné nové i staré handry rozhádzané kam sa len pohneš – bez skúšobných kabínok,…), kráľovstvo palmového tuku (! napchatý úplne všade od chipsov, cez cukrovinky, čokolády, crackery, keksy, po hocičo iné čo ani človeka nenapadne), a tiež nevystopovatelnosti výrobcu-pôvodu tovaru pri polovici produktov (tam je vtedy na 90% istý pôvod Polský; tiež tam kde pôvod uvedú vidno, že ak sa dá-tak trendovo zminimalizujú už tak početne nízky slovenský pôvod potravín) – to chcelo riadne oslepenie lidlovskou masívnou samoospevovacou samoreklamou (v takej masovosti ako u nás, sa nevyskytuje napr ani v Rakúsku)… Tiež ich spôsob reklamácií/vrátenia tovaru je pomerne nízky (vstupovať cez východ, čakať pri pokladni 5-10 minút na správnu osobu, byť očumovaný stojacim v rade… fakt je že samotné reklamácie a vrátenie bývajú OK, až nato že opravovať výrobok ktorý by sme si chceli ďalej ponechať, neopravujú).
A ani tie lidlovské ceny potravín, či krátkodobo zaraďovaných“blbostí“ rôzneho druhu, nie sú už neraz zďaleka diskontné, na rozdiel od ich „kultúry“ predaja a akosti ich produktov. To že im tam občas vypadne produkt, o ktorom nikto zo zamestnancov ani infolinky nevie, či bol vyradený z ponuky nadobro, alebo len na pár mesiacov, to nie je nič neobvyklé (pritom na výber už iný nemajú – napr. 1 druh vypadnutého mrazeného hrášku na cca 5 mesiacov, rôzne vyradené celkom OK koláče a mnoho iného).
Plno potravinových produktov zhoršuje svoju kvalitu (v rovnakom balení, za rovnakú, či dokonca zvýšenú cenu – to je však trend až tohto roka 2016), tiež klesá počet tohto sortimentu na úkor neskutočného kvanta čínskych handier (tie bývali kedysi v ponuke pár ks raz za 4-6 týždňov, teraz každotýždenne desiatky ďalších a ďalších).
Uznám, že článok bol písaný v dobe najväčšieho úpadku Tesca pozorovatelného u nás (rok 2015), no Lidl bol už v tom čase tiež na zostupnej línii, tesco sa odvtedy dokázalo otriasť, Lidl klesá ďalej. Na množstve zhypnotizovaných más im to však neuberá.