SHARE

Alebo ako je to vlastne s „výpalným“ za billboardy, všetky tie reklamné letáky, prenájom výlepných plôch.

Istý pán napísal článok s názvom „Výpredaj zľavnených lístkov na festivaly – áno či nie?“ v ktorom sa väčšina popredných organizátorov vyjadrilo proti predaju lístkov na kultúrne podujatia, s určitými anti-zľavovo-portálovými argumentami cez zľavové portály.

Príde mi to ako super reklama na tradičné tlačené reklamy, plagáty a billboardy. Na konci je ešte aj uvedené, citujem „Tradične je základom dobrý plagát A1 a letáky distribuované na kľúčové miesta“. Ale nemáte skôr pocit, že na billboardy a letáky ktorých je všade toľko, sú už všetci „slepí“?

Nie je to z mojej hlavy ale z hlavy partnerov práve zľavových portálov: „Kampane na veľkých zľavových portálov určite treba brať ako seriózny marketingový nástroj s obrovskou silou. Používame ich ako súčasť marketingového mixu.“ Presne ako hovorí Ján Kakaščík z Topfestu, ktorého si dovolím citovať: „Jednoznačne ich považujeme za marketingový nástroj na podporu predaja. Cez mailingy (zľavových portálov – poznámka autor) sa informácia o akcii dostane k desaťtisícom potenciálnych záujemcov a tam vidíme výhody týchto portálov.“

Exkluzívny predaj LIMITOVANEJ časti lístkov ako súčasť marketingového mixu je úspešná stratégia zviditeľnenia kultúrneho podujatia.

zp02

Na zľavový portál sa dáva presne obmedzený, vopred dohodnutý, malý podiel z celkového predpokladu predaja. Tak aby nehral výraznú rolu voči počtu plne platiacich návštevníkov, tak aby vyzdvihol exkluzivitu podujatia a priniesol zopár „šťastlivcov“, ktorý môžu dostať vstupenku so zľavou. Presne ten istý princíp sami využívate keď venujete vstupenky do súťaží.

Dobrý zľavový portál, ak ide o zaujímavé kultúrne podujatie Vám ponúkne službu naviac: zobrazuje ponuku Vášho podujatia v uprednostnených ponukách aj po vypredaní limitu voucherov a stále Vám festival propaguje. To že sa ponuka na zľavovom portály rýchlo vypredá iba podčiarkuje výnimočnosť a lukrativitu akcie. Ale to najdôležitejšie z marketingového hľadiska: stále komunikuje ľudom jasný message: Toto podujatie sa koná „vtedy a tam“, a lístky sú už len za plnú cenu!

Stáva sa teda presný opak toho, čo si myslíte: „z ne-férového predaja za zľavenú cenu“ sa stáva exkluzívny marketingový nástroj. Viete koľko ľudí dostane takúto informáciu?  Ten najlepší zľavový portál to „povie“ priemerne 500.000 ľudom! To je pol milióna ľudí. Taký reklamný zásah nemá žiadna tradičná reklama.

Ktorý marketingový nástroj Vám urobí takúto službu?

Viete aký je celkový zásah takého poriadneho zľavového portálu?

  • viac ako 300.000 unikátnych nakupujúcich v mailingliste (ktorý chodí každý deň!)
  • viac ako 120.000 unikátnych fanúšikov na Facebook stránkach (s ktorými sa pracuje každý deň!)
  • viac ako 70.000 unikátnych nakupujúcich denne(!) na stránke najväčšieho zľavového portálu

Aký marketingový nástroj Vám urobí takýto zásah?

zp03

Ak Vám ešte stále pripadá nefér predávať zľavené lístky prečo potom dávate možno ešte väčšie množstvo zdarma do súťaží, rádií, atď. A dávate tie lístky ÚPLNE ZADARMO. To nie je degradovanie kultúrneho podujatia? Tiež sponzorom dávate lístky často ÚPLNE ZADARMO, prečo? To nie je degradovanie kultúrneho podujatia?

Áno, ja chápem, rádio Vám urobí reklamu na festival a sponzori dajú (výmenou za reklamu na podujatí samozrejme) peniaze aby ste pokryli časť nákladov a nemuseli predávať drahé lístky, všetko chápem, ale rovnakú službu Vám robí kvalitný zľavový portál. A nechce žiadne lístky zdarma!

Druhá vec, čo ma zaráža, autor toho článku akoby zabudol na marketingové nákladmi za billboard, letáky a iná forma reklamy (v časopisoch či TV, platenej reklamy na Facebooku, Googli, Youtube, …) a všetky tieto nemalé čiastky, ktoré ako organizátori zaplatíte „molochovi“, ktorý Vám robí marketing, nakoniec to musí aj tak zaplatiť obyčajný návštevník. To nie je degradovanie kultúrneho podujatia? Viete si tak v duchu vypočítať, koľko by stál lístok napríklad na takú Pohodu, keby nezaplatil ani jeden billboard? Určite nie 99€, však? :-).

Zarazilo ma ešte, že autor opisuje, akí démoni a zloduchovia sú tie zľavové portály. Dokonca bolo napísané citujem „Zo skúsenosti veľa služieb nefunguje, prevádzky sú zrušené, kupóny prepadávajú, dostať sa k zakúpenej službe je väčšinou obtiažne alebo dátumovo obmedzené, takže pocity k zľavovým portálom sú viac negatívne.“

Áno, zľavových portálov je „mrťe“ ale existujú aj také, kde sa Vám tieto veci nestanú. Prieskumná agentúra TNS urobila nedávno takýto prieskum, ak by mal ísť respondent na dovolenku, aký zľavový portál by si vybral:

 

TNS PRIESKUM

 

Zľavový portál, ktorý dostal dôveru 56% opýtaných, má určité zásady:

  • je to otvorená spoločnosť, ktorá zastáva zásady fair-play
  • nikdy nikoho nepodviedli / nikoho neoklamali
  • má otvorenú diskusiu ku každej akcii a ak je zákazník nespokojný, môže okamžite o tom napísať ostatným
  • má niekoľko stupňovú kontrolu akcií: napríklad aj tajný test poskytovateľa pred spustením akcie
  • taktiež robí pravidelne testy akcií počas ich priebehu
  • ak by sa ale napriek tomu niečo stalo: garantuje 100% spokojnosť
  • ak zákazník nemôže alebo nestihne kupón využiť, môže si ho nechať preplatiť*

Táto spoločnosť sa volá Zľavomat, je to práve ten prvý a originálny zľavový portál ktorý vznikol, a ktorý mnohí kopírujú. Vyššie uvedená skúsenosť teda asi nebude so Zľavomatom…

Nebol predsalen ten pôvodný spomínaný článok iba PR článkom pre tlačiarne a prenajímateľov billboardov? Nestali ste sa obeťou určitého lobbingu? Skúste sa zamyslieť, ak by ste mali dlhé roky firmu, ktorá tlačí letáky a prenajíma billboardy, a zrazu príde nejaký zľavový portál a dokáže bez akéhokoľvek offline marketingu predať v podstate čokoľvek? Neboja sa tieto firmy, že o Vás (festavaly a koncerty) prídu a potom nebudú mať z čoho živiť svoj biznis?

Ak budeme nabudúce ukazovať „fuj“ na zľavové portály, berme prosím do úvahy, že existujú aj také, ktoré si svoju prácu robia dobre, a ich zákazníci sú veľmi spokojní.

Autor sa nehanbí za to, že je zamestnancom spoločnosti Zľavomat.sk a v prípade záujmu o spoluprácu bude rád, ak ho budete kontaktovať na e-mailovej adrese: jerry@zlavomat.sk.

 

* v prípade že sú členmi vernostného programu

LEAVE A REPLY